Search This Blog

Thursday, May 26, 2011

Saeraam

Juba varem väljalobisetud metallitöö projekti üritan ka nüüd siin ära näidata.

Eesmärgiks oli siis ehitada saeraam mootorsae baasil suvila tarbeks, et lõigata prusse / laudu ümarpalgist. Üsna suureks eeskujuks on olnud Logosol'i saeraam "M7" - viskan ka lingi üldmuljest siia: http://asitehnika.ee/tooted/metsatehnika/saeraam-logosol-m7/. Kõik detailid on ise välja lõigatud ja kokkusobitatud, küll aga koostekvaliteet on selline nagu on, pole päris tehasetöö :). Siinkohal pean ka ära märkima, et mul polnud hetkel keevitust varnast võtta ja kõik ühendused tuli ära teha peamiselt poltidega. Siiski on põhieesmärk sellel täita oma tööd ja loodan, et ta saab sellega ilusti hakkama, täiustusi tuleb muidugi palju teha ning katsetada ja täiustada kogu aeg uuesti.

Raske on tegelikult üldmuljet sellest konkreetsest raamist edasi anda, sest hetkel asub raam ise suvilas ja tähtsamad detailid on hetkel Tallinnas ja täiustamisel pikemat aega juba. Ilmselt saan tervikliku pildi luua nädalavahetusel, kui läheb järjekordseks testimiseks ja seega üritan konkreetsema pildi luua järgmise nädala algul.

Panen mõned illustreerivad pildid siiski üles tõestamaks, et ma midagi ikka vahel teen ka :):
Mootorsae alus-relss, põhielement. Vasakul on ka näha kronsteini, kuhu külge ta kinni läheb.




Siis sai esimene lõige ka ära proovitud kohe, kuid relsi peal seisis palk väga ebastabiilselt ja otsustasin pikipuud lõikamise ketti lihtsalt katsetada. Lõige tuli ilus, aga väga kõveralt ja ebaproportsionaalselt :).

Sestap kujunesgi välja probleem, et palk oleks vaja kinnitada paremini kinni, ent nii, et kinnituskronsteinid segaks lõikamist võimalikult vähe.
Niisiis mässasingi kaua-kaua palgikinnitus kronsteinide kallal:
Töö käib. Pilt on võetud aegvõttega, kahjuks ei saa ma aga hõisata, et see omatehtud statiivi pealt oleks võetud, sest selle ehitamiseks pole lihtsalt aega jätkunud :).
Selline näeb siis lõpuks välja palgi hoidja, keermelati abil mutriga on vasakpoolne haarats liigutatav (surutav vastu palki). Küll aga on siin väike nüanss, mille peale ma ei mõelnud.
Nimelt, kui nüüd suruda vasakpoolset kronsteini vastu palki, siis "väänab" surve all alumist otsa viltu ja seega hakkab ta rikkuma keermelati vinti. (See kronstein ei ole kuidagi muud moodi kinni, kui ainult keermelati otsas ühenduses teisega.) Aga küll ma mõtlen sellele probleemile ka mingi lahenduse millalgi.

Ma saan väga hästi aru sellest, et keegi mitte millestki praegu aru ei saanud :). Suur blogipostituse isu tuli ja mul polnud küll väga palju materjali, mida näidata, oli lihtsalt palju juttu. Teod tulevad ka varsti ilmsiks ;). Vahepeal tuleb nüüd asja jälle katsetada ja luban, et teen sellest ka pildireportaaži siia, sh ka siis pilte raamist, palgist, saest, lõikamisest jne.
Samuti on plaanis sel nädalavahetusel väikeseid renoveerimis - vimistlustöid teha, eks tuleb sellestki pilte.

3 comments:

  1. Üks võimalus keermelatti säästa on keevitada hoidekronsteini külge umbes 50mm pikkune nn. juhttoru, mis vabalt libiseb keermelati peal.
    Aga muidu ideed õiged.

    Enno

    ReplyDelete
  2. NB! Peale selle on võtmetähtsusega mootorsae kelgu stabiilsus. Ise kasutan Logosoli toodet Timmerjigg.

    Enno

    ReplyDelete
  3. Aitäh idee eest.
    Endal tuli seda probleemi silmitsedes esimene idee selline, et liikuva kronsteini külge panna 2 tihvti (polti). Üks ühte äärde, teine teise ja see nurkraud, mille peal ta liigub, lõigata sisse pikkupidi sälk, kus sees nad liiguvad.
    Mootorsae kelk on tegelikult pärit Valdeko vanast saeraamist ja relss samuti sellelt, ümber ma neid ehitanud ei ole (kasutanud ainult poltühendusi). Kelk liigub iseenesest stabiilselt, aga lõike nurk peab jube täpne saama, st, et ta lõikaks täpselt horisontaalselt ja ei kisuks kuskile poole.
    Kui autosse mahub, viskan jupid peale ja proovin sellel nädalavahetusel ära.

    ReplyDelete