Search This Blog

Wednesday, March 28, 2012

Käokell - vesiratas

Tegelikult sain viimase hammasratta juba ammu paika, aga ei vaevunud eraldi kirjutama sellest tühisest saavutusest:
Sellega olulisi raskusi ei tekkinud, tuli peiteldada vaid seibi tarvis auk vähe sügavamale, et vesiratas jääks külje lähedale ja jääks samas ka kinnitamise jaoks piisavalt vinti poldil.
Ka teiselt poolt on lahendus üsnagi lihtne, üks seib alla ja kõrgused klapivad üsna täpselt, hambub ilusti ja ei tundu omavat probleeme eriti. Järjekord näeb siis välja selline: polt, hammasratas seal peal, seib hammasratta võlliosa peal, teisel pool fikseerib üks mutter ära poldi ja hammasratta vahelise seose (jookseb puidu sees), edasi juba esimesel pildil nähtav seib ja topeltmutrid (esimene neist fikseerib ära, et hammasratas välja ei kukuks, ning nende topeltmutrite vahele peab vesiratas ise ära mahtuma). Asja sai ka katsetatud ringi ajades, kõik toimib siiani väga hästi ja sujuvalt, miski kuskilt kinni ei poogi ja samas ei tundu olevat ka pöörlemishõõrdumist, ehk olulist raskuselisa kogule süsteemile - küll aga tuleb see ratta näol veel.

Lõikasin ka vahepeal välja endale mõne vesiratta detaili:

Detailid on aga värskelt välja saetud ja vajavad veel tublisti viimistlust ning kahe ketta vahele tulevad veelabad. Välja peaks tulema midagi sellist:
Kuna aga ma ei viitsinud eraldi detailidest omakorda neid rattaid teha, et kodarate  vahed oleks eraldi sellised poolkuud lõigatud välja, st puusüü ühte pidi alati jooksmas, otsustasin, et lõikan ühest plaadist tervenisti välja ja põletan pärast sobiliku mustri peale. 6 kodara peale peaks tulema 12 laba. Eks näis, milline edaspidine pilt välja näeb. Midagi keerulist ega meeletult aeganõudvat ei tohiks ette juhtuda, viimistlus ja lihvimine ehk eelkõige. Samuti ka kinnitus. Eriti suurt ratast teha ei kannata, kuna hakkab muidu kella osutitele ette jääma, ülekandeid ei hakka ka seetõttu enam kaugemale kellast ehitama. 8cm läbimõõduga ratas on täitsa arvestatav.

No comments:

Post a Comment